Tunnel Rodenrijse Vaart

Winnaar Nederlandse en Europese Betonprijs

Een kunstwerk van beton…
De provinciale weg N470 langs Berkel en Rodenrijs bevat een aantal kunstwerken als blikvangers. Eén daarvan is 'Kunstwerk 17', een sierlijke tunnel die zich als een ellips om de tunnelgangers heen sluit. Een architectonisch en technisch hoogstandje. Ontworpen door architect Marius van den Wildenberg en gezamenlijk uitgevoerd door DHV, Heijmans Beton en Waterbouw en Holcim. Het architectionische ontwerp van de tunnel stelde hoge eisen aan het constructieve ontwerp. Holcim is vanaf de start van het project nauw betrokken geweest bij de uitvoering van dit bijzondere (kunst)werk. Op de opdracht luidde: 'schoon beton dat plooit als een krul boter'. De kleur van de tunnel moest overal gelijk zijn en luchtbellen waren taboe. De ovale vormen bleken alleen in zelfverdichtende beton te kunnen worden gestort. Aan Holcim de ultieme uitdaging om dit mogelijk te maken…

Strakke organisatie
De tunnel is in verschillende moten gedeeld, die steeds in twee delen werden gestort met beton C53/65. De bovenste delen kregen een volledig gesloten bekisting. Die was minutieus centimeter voor centimeter, uitgekist. Het zeer vloeibare beton zou immers iedere oneffenheid absorberen. Met twee pompen heeft Holcim het beton gelijktijdig op vier punten door persventielen opgeperst. Zo stroomde het symmetrisch de kist in. De eisen voor oppervlaktekwaliteit, het moment van ontkisten en voorspannen waren exact omschreven. Een strakke organisatie was dus vereist. Ook een continue aanvoer van beton was essentieel, want het beton mocht geen kans krijgen te binden of te ontmengen. Zowel in onze eigen laboratoria als op de werkplek hebben onze laboranten het proces nauwkeurig bewaakt. Op de werkplek hebben we gekozen voor het continue oppompen van het betonmengsel, zodat er geen stortnaden en ingesloten luchtbellen in de wanden zouden ontstaan. Het werk hebben we bovendien steeds op vrijdag uitgevoerd. Qua verkeersintensiteit de rustigste dag. Hierdoor konden we ononderbroken storten.

Unieke werkwijze
Met deze manier van werken hebben niet alleen Holcim, maar ook de andere betrokken partijen, echt hun nek uitgestoken. Nooit eerder is een project op deze innovatieve manier uitgevoerd. Sterker nog: een betonwerk als dit werd tot voor kort als onmogelijk gezien. Ook het toepassen van zelfverdichtende beton in deze grote hoeveelheden is uniek. Het kunstwerk was zowel uitvoeringstechnisch als betontechnologisch een complexe klus. Holcim heeft echter in een vroeg stadium met de verschillende partners aan tafel gezeten. Hierdoor hebben we tijdens het gehele proces een adviserende en begeleidende rol kunnen vervullen. En met succes, gezien de perfecte samenwerking en het schitterende eindresultaat.

Prijzen
Dat het werkelijk een uniek kunstwerk betreft, is niet onopgemerkt gebleven. De tunnel is tweemaal in de prijzen gevallen. In 2007 waren ontwerp en uitvoering goed voor het winnen van de Betonprijs, in de categorie 'Constructies en Waterbouw'. En eind 2008 werd het project beloond met de Europese Betonprijs in de categorie 'Civil Engineering'.